Zanim obkupimy się w drogie, zagraniczne specyfiki i zapłacimy za nie miliony monet, warto pójść do najbliższego sklepu spożywczego i poszukać siemienia lnianego. Pospolite siemię to jest totalny superfood, z całym bogactwem właściwości, a do tego jest w jakże przystępnej cenie.

Siemię lniane – superfood, czyli jakie ma właściwości:

  1. Bogactwo kwasów Omega-3 – siemię lniane jest jednym z najlepszych źródeł kwasu α-linolenowego (ALA) na świecie! Co to dla nas oznacza:
    Poprawę kondycji skóry i włosów – kwasy tłuszczowe razem z witaminą B pomagają zmniejszyć suchość i łuszczenie się skóry. Łyżeczka mielonego siemienia dziennie może wspomóc walkę z trądzikiem, wysypkami, czy zaczerwienieniami. Jest też dobre dla włosów – wzmacnia je i zapobiega łamaniu, pomaga też w walce z łupieżem.  Zanim więc zainwestujemy w drogie specyfiki, zacznijmy od wewnątrz.
    Obniżenie poziomu złego cholesterolu – rozpuszczalny błonnik w siemieniu lnianym wiąże tłuszcz i cholesterol, tak że nie zostaje on wchłonięty przez nasz organizm w procesie trawienia. Brzmi nieźle, dodatkowy zysk to korzystny wpływ na utrzymanie wagi:)
    Łyżka mielonego siemienia lnianego dziennie pozwala roślinożercom utrzymać odpowiedni stosunek kwasów Omega-6 do Omega-3. Nieodpowiedni stosunek tych kwasów, w organizmie może prowadzić do chorób serca, a u wegan i wegetarian szczególnie często jest on zaburzony. Tak! Nawet w diecie roślinnej (w miarę poprawnie zbilansowanej). Dlatego dla zdrowia serca zjadajmy łyżkę siemienia dziennie. 
  2. Wspomaga utratę wagi i dba o zdrowy przewód pokarmowy – bogate w błonnik, a z niskim udziałem węglowodanów, pozwala jedzeniu dłużej pozostać w żołądku, podtrzymując uczucie sytości i wspomagają wchłanianie składników odżywczych z pożywienia.
    Dodatkowo bogate zarówno w błonnik rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny, wspomaga procesy oczyszczania jelit, utrzymania w ryzach ochoty na cukier (słodycze), oraz utratę tkanki tłuszczowej.
  3. Bogate w antyoksydanty (lignany) – antyoksydanty to miłe słowo oznaczające, że możemy trochę opóźnić procesy starzenia. Dodatkowo siemię pozwala zachować równowagę hormonalną oraz wzmacnia układ odpornościowy. Wspomaga rozwój bakterii probiotycznych w jelitach, odpowiadających za prawidłowe trawienie.
  4. Profilaktyka antyrakowa – wykazana w badaniach, że codzienne spożywanie siemienia lnianego pozwala zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi, raka prostaty oraz raka jelita.
  5. Jest bezglutenowe – dobra wiadomość, dla tych co ograniczają gluten w diecie.

Jak jeść siemię lniane:

  1. Przede wszystkim trzeba je zmielić, ponieważ całych ziaren nasz organizm nie strawi i z cudownych właściwości, opisanych powyżej, nici.
  2. Mielić należy na bieżąco, bo zmielone siemię lniane szybko traci swoje wartości odżywcze w kontakcie z powietrzem i światłem słonecznym. Dlatego najlepiej mielić porcjami w młynku do kawy i przechowywać do 3 dni w lodówce.

Z czym jeść siemię lniane:

  1. Najłatwiej zmielonym posypać to co akurat się nadarzy: owsiankę, smoothie, granolę.
  2. Dodać do wypieku: muffinów, chleba, chlebka bananowego, ciasta, czy ciastek.
  3. Może być panierką warzyw, czy tofu.
  4. Zmieszane z ciepłą wodą w proporcji 1:3 jest wegańskim substytutem jajka.
  5. Polecam też przepisy z książki „Ziarno” Dominiki Wójciak, gdzie cały rozdział został poświęcony siemieniu i znajdziemy tam inspiracje na takie cuda jak: lniany koktajl, czy sałatkę z lnianym dressingiem.

Siemię lnianie - superfood, właściwości

Smacznego:)